Гігіенічныя патрабаванні, якія прад'яўляюцца да вучнёўскай мэблі, у першую чаргу датычацца яе памераў. Спецыяльнымі антрапаметрычнымі вымярэннямі было ўстаноўлена, што сярэднія велічыні асобных параметраў цела, якія служаць для нарміравання асноўных памераў мэблі, і іх суадносін, пры ваганні росту дзяцей у межах 15 см істотна не адрозніваюцца. Таму дадзены прынцып закладзены ў Санітарных правілах і міждзяржаўных стандартах, якія ўстанаўліваюць патрабаванні да функцыянальных памераў вучнёўскай мэблі (парта, стол, крэсла).
Асноўныя памеры вучнёўскай мэблі
Нумар вучнёўскай мэблі
|
Колер маркіроўкі вучнёўскай мэблі
|
Рост навучэнца, у см
|
Вышыня вучнёўскіх сталоў (парт), у см
|
Вышыня вучнёўскіх крэслаў, у см
|
1
|
Аранжавы
|
ад 100 да 115
|
46
|
26
|
2
|
Фіялетавы
|
ад 115 да 130
|
52
|
30
|
3
|
Жоўты
|
ад 130 да 145
|
58
|
34
|
4
|
Чырвоны
|
ад 145 да 160
|
64
|
38
|
5
|
Зялёны
|
ад 160 да 175
|
70
|
42
|
6
|
Блакітны
|
звыш 175
|
76
|
46
|
7
|
Чорны
|
звыш 185
|
82
|
50
|
Акрамя вышыні сталоў і крэслаў у вучнёўскай мэблі павінна быць вытрымана правільныя суадносіны асноўных элементаў: вечкі стала, спінкі і сядзенні крэсла. Гэтыя суадносіны нармуюцца значэннямі дыферэнцыя, дыстанцыя спінкі і дыстанцыя сядзення і выкарыстоўваюцца пры ўсталяванні памерных параметраў вучнёўскай мэблі.
У кожнага крэсла павінна быць прафіляваная спінка, якая выкарыстоўваецца як дадатковая апора.
На бачных вонкавых паверхнях сталоў, парт і крэслаў павінна быць нанесена фабрычная лічбавая і (або) каляровая маркіроўка, якая адпавядае нумару мэблі маркіроўка ў выглядзе круга дыяметрам не меней 10 мм або гарызантальнай паласы не меней 10×15 мм, добра бачная са боку праходу паміж шэрагамі . Спосаб нанясення каляровай маркіроўкі павінен забяспечваць яе працяглую захаванасць. Дапушчаецца нанясенне каляровай маркіроўкі выкананай друкаваным спосабам з самаклейнай асновай.
Вучнёўская мэбля выпускаецца нерэгуляванай і рэгуляванай па вышыні на тры, чатыры і пяць нумароў.
Нерэгуляваная па вышыні вучнёўская мэбля з'яўляецца аптымальнай пры падборы ў адпаведнасці з ростам.
У рэгуляванай па вышыні мэблі немагчыма забяспечыць усе памеры крэсла ў адпаведнасці з антрапаметрычнымі дадзенымі навучэнцаў. Разам з тым, рэгуляваная па вышыні мэбля атрымала найболей шырокае распаўсюджванне з улікам шэрагу яе пераваг над нерэгуляванай. Так, рэгуляванне вучнёўскай мэблі на 3, 4 і 5 нумароў дае магчымасць падбору яе па росце практычна ўсім навучэнцам, не патрабуецца штогадовае ў пачатку і сярэдзіне навучальнага года перамяшчэнне мэблі з аднаго навучальнага памяшкання ў іншае, што садзейнічае захаванасці мэблі.
Пераважным выглядам вучнёўскай мэблі для навучэнцаў 1 - 4-х класаў павінна быць парта з нахільнай паверхняй працоўнай плоскасці 7 - 12 °. Пры выкарыстанні вучнёўскіх сталоў і крэслаў існуе верагоднасць замены крэслаў (пры правядзенні ўборкі памяшкання, да прыкладу) і іх неадпаведнасці нумару стала, таксама павялічваецца верагоднасць няправільнай паставы навучэнца з прычыны значнага адсоўвання крэсла ад стала ці яго засоўвання пад стол. У парце ж велічыня дыстанцыі сядзення застаецца сталай велічынёй (пярэдні бок паверхні сядзення заходзіць за бок працоўнай плоскасці парты са боку які сядзіць на 4 гл).
Пры выбары вучнёўскіх сталоў перавага павінна аддавацца сталам з нахільнай працоўнай паверхняй (пад кутом ад 7 да 16°).
У адпаведнасці з заканадаўствам Еўразійскага эканамічнага саюза і Рэспублікі Беларусь вучнёўская мэбля падлягае абавязковай сертыфікацыі, яе бяспека павінна быць пацверджана сертыфікатам адпаведнасці.
ПАТРАБАВАННІ ДА РАССТАНОЎКІ ВУЧНЁЎСКАЙ МЭБЛІ
Згодна з патрабаваннямі Санітарных правілаў:
«76. Пры расстаноўцы сталоў і парт павінны выконвацца наступныя патрабаванні:
сталы і парты расстаўляюцца пераважна ў тры рады па нумарах: меншыя - бліжэй да класнай дошкі, вялікія - далей;
для дзяцей з парушэннем слыху і зроку парты (сталы) незалежна ад іх нумара ставяцца першымі;
сталы і парты ўсталёўваюцца раўналежна сцяне са светлавымі аконнымі праёмамі пры абавязковым левабаковым асвятленні;
адлегласць паміж радамі аднамесных сталоў павінна быць не менш за 0,5 м, двухмесных - не менш за 0,6 м;
адлегласць першага шэрагу сталоў і парт ад сцяны са светлавымі аконнымі праёмамі - не менш за 0,5 м;
адлегласць трэцяга шэрагу сталоў і парт ад унутранай сцяны - не менш за 0,5 м;
адлегласць апошніх сталоў, парт да задняй сцяны - не менш за 0,7 м;
найбольшая аддаленасць апошняга месца навучэнца ад класнай дошкі - не больш за 8,6 м;
адлегласць ад першых сталоў, парт да дошкі павінна быць 1,6 - 2,0 м у сярэднім шэрагу і 2,4 м - у крайніх шэрагах (павінна забяспечваць кут разгляду 35 º).
Могуць выкарыстоўвацца іншыя варыянты расстаноўкі сталоў і парт з абавязковым захаваннем устаноўленага гігіенічнага нарматыву ўзроўню натуральнай асветленасці працоўных месцаў, правабаковае асвятленне павінна быць кароткачасовым.
82. Вышыня падвеса ніжняга краю класнай дошкі павінна быць 85 см у навучальных памяшканнях для навучэнцаў 1 - 4-х класаў і 95 см - для навучэнцаў 5 - 11- х (12-х) класаў. Класныя дошкі павінны мець латок для затрымання крэйдавага пылу, захоўванні мелу, уборачных сурвэтак ці рыззя, трымальнік для ўказкі і чарцёжнага прыладдзя.
ПАТРАБАВАННІ ДА РАССАДЖВАННЯ ВУЧНЯЎ ЗА ВУЧЭБНАЙ МЭБЛЯЙ.
Асноўным крытэрам пры падборы вучнёўскай мэблі для арганізацыі аптымальнага працоўнага месца навучэнцаў з'яўляецца даўжыня яго цела.
Для рацыянальнага падбору мэблі рэкамендуецца ўсе навучальныя памяшканні і кабінеты абсталёўваць роставымі лінейкамі.Для рацыянальнага падбору мэблі рэкамендуецца ўсе навучальныя памяшканні і кабінеты абсталёўваць роставымі лінейкамі.
Вымярэнні даўжыні цела праводзяць у звычайным абутку. Пры вымярэнні даўжыні цела дзіця становіцца спіной да роставай лінейцы, дакранаючыся яе пяткамі, ягадзіцамі і міжлапатачнай вобласцю. Галава - у становішчы, пры якім ніжні край вачніцы і верхні край вуха размешчаны ў адной гарызантальнай плоскасці. Для вымярэння даўжыні цела гарызантальную планку апускаюць да судотыку з галавой дзіцяці без націскання. Неабходна сачыць за тым, каб які абследуецца дзіця не прыхінаўся патыліцай да вертыкальнай стойкі ростомера і не закідваў галаву. Вымярэнне даўжыні цела праводзіцца з дакладнасцю да 0,5 гл.
Калі выкарыстоўваюцца дадзеныя росту з медыцынскіх дакументаў навучэнца, неабходна да паказаных паказчыкаў дадаць 2 гл на вышыню абцаса.
Кожны навучэнец павінен ведаць, якім колерам павінна быць прамаркіравана яго працоўнае месца, сачыць за тым, каб супадала маркіроўка парты (стала) і маркіроўка крэсла.
У кожным навучальным памяшканні павінна быць устаноўлена вучнёўская мэбля 2 – 3 памераў у адпаведнасці з ростам навучэнцаў. Як правіла, у кожнай узроставай групе навучэнцаў адзін з нумароў мэблі пераважае (1-я класы - № 1, 2-е класы - № 2, 3-і класы - № 3, 4-е класы - № 4, 5 - 9 класы - № 5, 10 - 11 класы - № 6).
Для аптымальнага падбору вучнёўскай мэблі для навучэнцаў 5 – 11-х класаў немэтазгодна выкарыстанне кабінетнай сістэмы навучання, за выключэннем кабінетаў інфарматыкі, хіміі, фізікі, працоўнага навучання.
Пры неабходнасці арганізацыі заняткаў у дзве змены аптымальным з'яўляецца размяшчэнне ў адным навучальным памяшканні навучэнцаў аднаго ўзросту (трэці-трэці класы, чацвёрты-чацвёрты класы) або сумежных па ўзросце класаў (трэці-чацвёрты класы або пяты - чацвёрты класы). Аднак на практыцы распаўсюджана, калі ўсе трэція і чацвёртыя класы навучаюцца ў другую змену, пры гэтым трэція класы размяшчаюць у памяшканнях першых класаў, а чацвёртыя - у памяшканнях другіх класаў. У дадзеным выпадку арыентавацца пры ўсталёўцы мэблі неабходна на больш старэйшую ўзроставую групу і прадугледзець усталёўку дадатковых парт для аптымальнага падбору мэблі. У выпадку немагчымасці падбору мэблі ў адпаведнасці з ростам, магчыма рассаджванне навучэнцаў за мэбляй на адзін нумар больш і выключэнне рассаджвання за мэбляй меншага нумара.
Згодна з патрабаваннямі Санітарных правілаў:
«128. Рассаджванне вучняў праводзіцца з улікам іх росту і стану здароўя двойчы на працягу навучальнага года (верасень, студзень).
Рассаджванне вучняў з парушэннямі і адхіленнямі ў стане здароўя за вучнёўскай мэбляй павінна праводзіцца з улікам рэкамендацый урача з захаваннем наступных патрабаванняў:
навучэнцаў са зніжанай вастрынёй зроку і слыху рассаджваюць бліжэй да класнай дошкі, з высокім ростам - у першы і трэці шэрагі;
навучэнцаў з рэўматычнымі захворваннямі, часта хварэюць ангінай, вострым запаленнем верхніх дыхальных шляхоў неабходна рассаджваць далей ад вокнаў;
навучэнцаў, якія пішуць левай рукой, рассаджваюць за партай парамі або па адным, або злева ад пішучых правай рукой;
не менш за два разы за навучальны год навучэнцы, якія сядзяць у першым і трэцім шэрагах, мяняюцца месцамі, не парушаючы адпаведнасці мэблі росту.
Навучэнцаў з парушэннем вастрыні зроку мэтазгодна рассаджваць у шэрагу ў акна, пры добрай карэкцыі зроку - у любым шэрагу.
Для навучэнцаў 1 - 4 класаў з залішняй масай цела мэтазгодна выкарыстанне замест парты стала і крэсла вучнёўскага.
У школах усё больш актыўна сталі выкарыстоўвацца канторкі. Выкарыстанне канторак у навучальным працэсе павялічвае рухальную актыўнасць дзяцей на ўроку, памяншае статычную нагрузку на хрыбетнік, папаўняе дэфіцыт механічнай нагрузкі на ступні і суставы ніжніх канечнасцяў. Адмысловае значэнне выкарыстанне канторак падчас навучанняў мае для першакласнікаў, бо гэта дапамагае адаптаваць іх да змушаных статычных нагрузак.
Мэтазгодна ўсталёўваць у навучальным памяшканні не меней 2-х канторак (для магчымасці выкарыстання дзвюх узроставых груп без рэгулявання вышыні стальніцы).
Да канторак паводле Санітарных правілаў прад'яўляюцца наступныя патрабаванні (пункты 75, 76, 128):
вышыня над падлогай пярэдняга краю стальніцы канторкі, звернутай да навучэнца, павінна быць 75 гл для навучэнцаў ростам 115 - 130 гл, 85 гл - ростам 130 - 145 гл, 95 гл - ростам 145 - 160 гл;
кут нахілу стальніцы павінен быць 15 - 17 °;
канторкі ўсталёўваюцца апошнімі ў шэрагах або ў першым шэрагу ад сцяны, процілеглай сцяне са светлавымі аконнымі праёмамі з захаваннем патрабаванняў па памерах праходаў;
працягласць бесперапыннай працы за канторкай - 7 - 10 хвілін для навучэнцаў 1 - 4 класаў, 15 хвілін - для навучэнцаў 5-11-х (12-х) класаў.
Аптымальнымі з'яўляюцца канторкі, у якіх стальніца замацаваная на 2-х апорах з памерам не меней 60 гл×60 гл, якія рэгулююцца па вышыні, мелыя трымальнік для падручніка.
Пры рассаджванні навучэнцаў за вучнёўскай мэбляй выкарыстоўваюцца рэкамендацыі лекара паводле медыцынскіх даведак, рэкамендацыі лекара павінны быць адлюстраваны ў класным часопісе ў звестках аб стане здароўя навучэнцаў.
Звесткі аб выніках рассаджвання вучняў заносяцца настаўнікам у класны часопіс па ўстаноўленай форме. У выпадку немагчымасці падбору мэблі ў адпаведнасці з ростам настаўнік павінен паведаміць завуч для вырашэння праблемы падбору мэблі.
Кантроль за правільнасцю рассаджвання навучэнцаў за мэбляй, як правіла, ускладаецца на завуча ўстановы.
У мэтах фарміравання правільнай паставы і захавання здароўя неабходна з першых дзён навучання выхоўваць і фармаваць правільную рабочую позу навучэнцаў за партай (сталом).
Для фарміравання правільнай паставы неабходна навучыць дзіця захоўваць падчас навучальных заняткаў правільную працоўную позу:
сядзець глыбока на крэсле;
роўна трымаць корпус і галаву;
ногі павінны быць сагнутыя ў тазасцегнавым і каленным суставах, ступні абапірацца на падлогу;
пры размяшчэнні навучэнца за працоўным сталом крэсла заварушыцца пад стол так, каб пры апоры на спінку паміж грудзьмі і сталом змяшчалася яго далонь;
перадплеччы павінны свабодна ляжаць на стале, не прыціскаючыся да яго, на сшытку ляжыць правая рука і пальцы левай рукі;
адлегласць ад вачэй да кнігі ці сшыткі павінна раўняцца даўжыні перадплечча ад локця да канца пальцаў;
пры авалоданні навыкамі ліста навучэнец абапіраецца аб спінку парты (крэсла) паясніцай, пры тлумачэнні настаўніка - сядзіць больш вольна, абапіраецца аб спінку парты (крэсла) не толькі крыжова-паяснічнай, але і подлопаточной часткай спіны. Адзнака адпаведнасці паміж сталом і крэслам - паводле дадатку 3.
У навучальным памяшканні трэба змясціць малюнак «Правільна сядзі пры пісьме», каб навучэнцы заўсёды мелі яго перад вачыма. Выпрацоўка вызначанага навыку дасягаецца тлумачэннем, падмацаваным паказам, а таксама сістэматычным паўтарэннем. Для выпрацоўкі навыку правільнай пасадкі настаўнік павінен паўсядзённа кантраляваць правільнасць паставы вучняў падчас заняткаў. Роля настаўніка ў фармаванні сярод навучэнцаў правільнай пасадкі асабліва вялікая на працягу першых трох-чатырох гадоў навучання, калі ў іх фармуецца гэты навык.
Пытанні для тэсціравання настаўнікаў па тэме «Вучнёўская мэбля».
1.Што з'яўляецца асноўным крытэрыем для падбору вучнёўскай мэблі?
1.узрост дзіцяці
2.рост дзіцяці
3.вага дзіцяці
2.Вымярэнне даўжыні цела дзіцяці праводзяць:
1.басанож
2.без абутку
3.у звычайным абутку
3.Калі выкарыстоўваюцца дадзеныя росту з медыцынскай даведкі, да паказаных паказчыкаў неабходна дадаць:
1. 2 сантыметры
2. нічога не трэба дадаваць
3. 1 сантыметр
4.Колькі памераў вучнёўскай мэблі існуе?
- 01/07 памераў
- 02/04 памеру
- 03/05 памераў
- 4/6 памераў
5.Асноўным выглядам мэблі для 1 - 4-х класаў з'яўляюцца:
1.канторкі
2.парты
3.сталы і крэслы
6. Адлегласць парт (сталоў) у сярэднім шэрагу да класнай дошкі павінна быць
1. 1,6 - 2,0 м
2. 2,4 м
3. 1,2 м
7. Адлегласць паміж радамі двухмесных сталоў павінна быць не менш
1. 0,5 м
2. 0,6 м
3. 0,4 м
8. Рассаджванне дзяцей праводзіцца з улікам:
- стану здароўя
- росту
- росту і станы здароўя
9. Навучэнец з ростам 129 см (згодна з медыцынскай даведкі) павінен сядзець за мэбляй памерам:
1. № 3
2. № 1
3. № 2
10. Самы высокі навучэнец у класе з парушэннем вастрыні зроку сядзіць:
- у сярэднім шэрагу на апошняй парце
- у сярэднім шэрагу на 1 - 3-й парце
- у крайнім шэрагу каля акна на 1-3-й парце
- у крайнім шэрагу каля ўнутранай сцяны навучальнага памяшкання
11. Рассаджванне вучняў праводзіцца:
- у пачатку навучальнага года
- у пачатку навучальнага года (верасень) і ў пачатку каляндарнага года (студзень)
- у пачатку кожнай чвэрці (верасень, лістапад, студзень, красавік)
12. Пры неабходнасці падбору працоўнага месца для вучня пачатковых класаў з залішняй масай цела Вы вылучыце:
- парту
- канторку
- стол і крэсла
13. Самае аптымальнае размяшчэнне ў адным навучальным памяшканні вучняў 1 - 4 класаў у першую/другую змену:
1. трэці/трэці клас
2. другі/трэці клас
3. першы/трэці клас
14. Які з прапанаваных варыянтаў размяшчэння 3-х і 4-х класаў у першую / другую змену Вы выберыце як найбольш рацыянальны:
1. другія/чацвёртыя і першыя/трэція класы
2. другія/трэція класы і пятыя/чацвёртыя класы
3. першыя/чацвёртыя і другія/трэція класы
15. Пры фармаванні працоўнай паставы з выкарыстаннем стала і крэсла дыстанцыя сядзення павінна быць:
1. 0 см
2. мінус 4 см
3. плюс 4см
Правільныя адказы па тэставых заданнях:
№ 1 - 2, № 2 - 3, № 3 - 1, № 4 - 1, № 5 - 2, № 6 - 1, № 7 - 2, № 8 - 3, № 9 - 1, № 10 - 3, № 11 - 2, № 12 - 3, № 13 - 1, № 14 - 2, № 15 - 2.
разгарнуць » / « згарнуць